May 4, 2011

Home » , , , » Part 4 | Belajar French melalui Lagu Ne Me Quitte Pas

Part 4 | Belajar French melalui Lagu Ne Me Quitte Pas

Kalau dolu-dolu, saya gunakan lagu untuk memantapkan lagi penguasaan dalam berbahasa Inggeris, kali ni meh kita belajar Bahasa French dengan menggunakan lagu juga..ngee.. Dan lagu yang menjadi pilihan kali ini adalah Ne Me Quitte Pas, ada yang cam dak lagu ni?

Hehehe.. Kalau uols pernah tengok cerita Mukhsin, ingat lagi tak ngan lagu French dalam cerita tu? Ha, lagu ni lah yang digunakan, dinyanyikan oleh Jacques Brel yang sememangnya glamor. Ha, mesti uols tertanya-tanya kan, apa maksud Ne Me Quitte Pas tu..ngeh ngeh ngeh.. Kalau ikutkan pemahaman saya yang baru tahap beginner ni, ne & pas tu digunakan dalam ayat negation, kalau dalam bahasa kita, tak, bukan, jangan, camgitu la.. Kena ada ne sebelum verb dan pas selepas verb..ngeh ngeh..*tetibe terasa jadi cikgu bahasa pulok..* Me and Quitte tu kalau saya guna Google Translate, adalah I & leave.. So, ayat penuhnya adalah Don't Leave Me..

Video yang 1st ni adalah lagu yang ada subtitle French dan English.. Mula-mula saya nak tunjuk video yang dari penyanyi asal (klik sini), tapi takleh embedlah pulok.. Cari-cari jumpa yang ini.. Sila layan Ron dan Hermione ni..ngee..



Video kedua ni pulak, saya cari sebab ingat nak letak video penyanyi asal yang hanya ada subtitle French aje, so that uols dan saya boleh faham..hehehe.. Sekali dah jumpa video kat atas tu, should be dah boleh faham. Cumenyer, saya nak letak juga sebab penyanyi asal iaitu Jacques Brel puji penyanyi ni sebab nyanyi lagu dia lagi baik dari dia..hehehe.. Enjoy..



Oh ya, agak-agak uols, word apa dalam video tu yang saya faham kalau tak tengok subtitle? Ekekeke.. seingat saya hanya rouge dan noir je..kekeke.. iaitu rouge = merah, noir = hitam..agagaga.. Yang lain, ternganga lagi..hehe.. Sepatutnya minggu ni saya nak share ngan uols kaler dalam bahasa French, tapi sebab terlebih excited dengan lagu ni, kira minggu depanlah saya share ngan uols, warna dalam Bahasa French ek.. Bonne Journée!!


Suka entri ini, meh picit button kat bawah ni:

2 Comments
Comments

2 comments

May 4, 2011, 11:08:00 PM

adeh tergeliat lidah mak..

nanti balik m'sia, kene bukak kelas perancis bru havoc..hehe

May 6, 2011, 10:24:00 PM

@aisha : ekekek..nak buka kelas cane, cikgunya pom belum tentu dapat sijil grad ni..ekeke

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...