May 11, 2011

Home » , , » Part 5 | Mari Mengenal Warna dalam Bahasa French

Part 5 | Mari Mengenal Warna dalam Bahasa French

Kay, kali ni saya nak share ngan uols mengenai warna dalam Bahasa French, ataupun Les Couleurs.. Kalau minggu lepas, dalam lirik lagu tu ada perkataan rouge dengan noir, dan kalau tengokkan translation tu maksud rouge adalah merah dan noir adalah hitam. Cakap pasal rouge ni, ada sapa-sapa tengok dak cerita Moulin Rouge? Dengar-dengarnya best, tapi saya tak pernah layan lagi..

Macam biasa, saya share video-video yang berkaitan dengan topik hari ni..*ecece..tetiba rasa cam cikgu laks..*



Kalau uols perasan, untuk sesetengah warna tu ada dua, contohnya warna kelabu, dalam French adalah gris (untuk benda masculine) dan grise (untuk benda feminine). Kalau uols cam blur-blur bila nak guna gris ataupun grise, uols boleh rujuk video kat bawah ni..


Ha, kalau uols perhatikan, kuda dalam bahasa French jatuh kategori masculine, so gris digunakan, tapi untuk tikus (feminine) grise digunakan..ngee.. Penin ke? Ekekeke.. Kalau uols perasan, video 1st tu gitau warna coklat adalah brun, tapi video kedua gitau warna coklat adalah marron. Ha, saya tanya kat guru kedua saya iaitu Mr Hadi, tapi dia pon taktau..*Sidratul, leh tlun jelaskan..ngee*


Nak buah tangan dari Swiss? Meh join Ma Belle Shoppe Giveaway - 20 Mei 2011

Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Kliklah sini dulu.. Thanks!!
 

Suka entri ini, meh picit button kat bawah ni:

6 Comments
Comments

6 comments

May 11, 2011, 3:29:00 PM

waaa , rindu pulak nak belajar french..dulu amek subject ni kan sekolah..huhu..btw , citer moulin rouge tu best..hihi

May 11, 2011, 5:55:00 PM

hehe memang pening, dulu de belajo bhs jerman.. pening gak.. de jantan betina ni.. hehe

May 11, 2011, 10:26:00 PM

mmg best kalau dpt belajor bahasa org, tapi aku sure yg aku akan bungkus subjek ni..hehe

May 12, 2011, 7:58:00 AM

tergeliat otak..he.he.. baguslah u belajar.. nanti boleh bukak kelas

May 12, 2011, 8:00:00 AM

salam..akk..http://myapeapeaje.blogspot.com/2011/05/contest-lagi.html link ni tak valid..

May 17, 2011, 12:05:00 AM

@anah : oo, dah ada foundation senangla..

@asida : ye ke..mesti terer cakap german ni..

@aisha : belum cuba belum tahu..ekekke..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...