Jan 19, 2012

Home » , , , » Pengalaman Pertama Membuat Ujian Pap Smear

Pengalaman Pertama Membuat Ujian Pap Smear

Kenkawan, nak mitak jasa baik uols klik & like kat SINI.. Thanks!

Ingat lagi tak entri Ujian Pap Smear | Uols pernah buat? Terima kasih buat yang sudi berkongsi pengalaman, memang banyak jasanya kepada saya dan juga pembaca yang lain.. Dan kali ni, saya nak share pula pengalaman pertama saya membuat ujian pap smear.

Saya buat kat klinik kerajaan aje, lebih tepat kat Klinik Kesihatan Tendong, Kelantan. Mula-mula sampai, macam cuak juga, perasan bercampur baur, berdebar ada, malu pon ada, takut pon ada, happy memang takdelah.. hahaha.. Ok, itu gurau aje! Saya pi dengan tekad dan niat demi kesihatan diri, maklumlah lebih baik mencegah daripada berubat, kan? Dan mintak2 jauhlah daripada penyakit kanser ni kan.. Antara pembunuh utama wanita masa kini ni..huhu..
 
credit

Kebetulan saya pi tu, ada 2 orang je yang nak buat pap smear (termasuk saya), so takyah tunggu lelama, terus nurse ajak masuk.. Saya beramah mesrala ngan kakak nurse tu walaupun ala-ala malu kucin (lupa dah namanya.. thanks akak.. bajet macam kakak tu baca blog ni aje..haha) Saya tanya, sakit tak, teknik pernafasan cemana? Berapa lama boleh tahu result and bla..bla..hihi..

Kakak tu gitau, nafas cam biasa, bertenang, jangan kemut kalau tak nanti tu yang sakit..hehe.. Saya dengar aje sakit bertambah cuak.. Tapi saya cuba tenangkan diri, fikir ini semua untuk kesihatan saya juga, kalau duk fikir sakit, sakit memanglah akan lagi stress, bila stress akan kemut, so bila dah kemut tu, mestilah sakit kan.. so saya buang jauh2 perasaan cuak saya tu, saya fikir yang best-best aje..haha..yang ni tertakluk pada kekreatifan uols..

Tapi yang paling best, kakak ni siap mitak izin nak tengok, nak sentuh dan sebagainya, siap baca bismillah dan selawat lagi, buat saya bertambah tenang, perasaan malu pon makin kurang, pasrah dan redha aje..
 
Credit
 
Nak tahu apa yang saya rasa? Haha.. Rasa sejuk aje.. And of courselah rasa ada benda kan, tapi tak sakit pon.. Dan proses tu kejap aje, sebijik macam Ummu Ukasyah & Fatin gitau.. Sedar2 kakak tu gitau dah siap dah, saya siap tanya kakak tu, dah siap ek? Hehe.. Kakak tu siap tunjuk lagi spesimen yang diambil.

Rupanya untuk 3 tahun pertama (kalau tak silap sayalah), kena buat tiap2 tahun, dan kalau keputusannya ok, lepas 3 tahun tu baru buat selang 2 tahun.. Jadi, buat uols yang dah kahwin ni dan belum ambil ujian ni, cepat-cepat gi buat tau.. Jangan takut, tak sakit punyerlah, yang penting kena rileks (minda dan anggota badan), jangan kemut dan buang perasaan malu (atau fikir menda lain..) Dan buat para suami sekalian, jika isteri uols masih belum ambil ujian ni lagi, galakkan & ingatkan dia untuk pi cek, biasanya kalau suami beri galakan dan dorongan, mesti para isteri akan bertambah semangat & kurang perasaan takutnya untuk ambil ujian pap smear ni.. ;)
 
credit
 
p/s : Wahh.. Dah hari Khamis pon, kejap aje nak weekends kan, pastu terus holiday, ada yang dah merancang nak gi makan angin? Ataupun balik kampung? Hehe.. Walaupun kat sini takde CNY holiday, tapi minggu depan kami pon akan bercuti selama seminggu..hehe.. Oh ya, mehla tulun saya dengan klik & like kat SINI.. Muahss!
 
 
Nak mitak jasa baik uols klik & like kat SINI.. Thanks!

Nak insentif tunai, Klik SINI 
 
Mencari iPhone 4s & plan yang affordable, Klik SINI

Nak cari trendy hijab, muslimah attire, babykids wear, Klik SINI

Longchamp New Year Sale,  Klik SINI

Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Kliklah sini dulu.. Thanks!!

Suka entri ini, meh picit button kat bawah ni:

25 Comments
Comments

25 comments

Jan 19, 2012, 11:17:00 AM

me dulu pernah buat endoscopy. rasanya mungkin sama kot tapi pap smears tak buat2 :p

Jan 19, 2012, 11:36:00 AM

owh..camtu eh..sy ni lum kawin..xtau sgtla psl mende2 ni hehe

Jan 19, 2012, 12:03:00 PM

umi dni amik setahun skali ujian ni.. dni nak kena amik jugalah memandangkan dah kawen :D

Jan 19, 2012, 12:42:00 PM

akak memang tak suka nak buat pap smear tapi demi kesihatan diri sendiri kenalah redha ajer kan.

Jan 19, 2012, 12:47:00 PM

bagus.. semoga lepas ni ramai yg tak takut buat PAP smear ni.. ;)

Jan 19, 2012, 2:05:00 PM

mmg elok pun buat ujian papsmear nih..sy pun 2 taun lepas last buat..ingat nanti nak buat jgk la..hehehe...

Jan 19, 2012, 2:35:00 PM

pernah wat. sakit ar.

Jan 19, 2012, 2:53:00 PM

pernah buat sebelum ni di klinik swasta.. malu walaupun doktor perempuan. sakit tu takdelah, cuma macam terkejut je bila sample tu diambil. nak buat lagi takut ada apa2 masalah dalaman yg kita tak tahu.. tapi malu tu yang susah nak di atasi...

Jan 19, 2012, 4:35:00 PM

Belum pernah buat lagi ni,
huhu macam scary dengar ;(

Jan 19, 2012, 9:04:00 PM

buat juga setiap kali lepas beranak ..hehe lepas tu tk dah sampai lah anak besar

Jan 20, 2012, 7:36:00 AM

kalau yang mengecheck tu memang konfem pompuan sahaja takpela. suami tak perlu risau isterinya dicheck. zaman sekarang ni orang pompuan banyak terlibat dalam bidang kesihata(klinik/hospital).

Jan 20, 2012, 11:05:00 AM

Ibu Yusuf dah lama tak buat.. nak kena buat ni..

Jan 20, 2012, 10:16:00 PM

@e.l.i.s.s.m.i.e oo.. pernah buat endoscopy yer, rasanya pon lebih kurang aje tu..

Jan 20, 2012, 10:17:00 PM

@Lin Azlina hihi..lom kahwin takyah buat lagi, tapi pas kahwin kenala buat..

Jan 20, 2012, 10:25:00 PM

@Ardini Humaira bagusnya mak dni.. nnt bila dah amik, sharelah xperience dni pula..

Jan 20, 2012, 10:32:00 PM

@kak ina kl betul tu kak, demi kesihatan kita kan..

Jan 20, 2012, 10:33:00 PM

@kakyong harap2 camgitu lah kakyong..penting buat ujian pap smear ni..

Jan 20, 2012, 10:40:00 PM

@maryatilham betul..untuk diri sendiri juga..

Jan 20, 2012, 10:55:00 PM

@eB ezrin yeke eb, cane tu, cer citer sikit..

Jan 20, 2012, 10:55:00 PM

@Ummi Iman betul, tang malu aje, yang saya fikir demi utk kepentingan diri juga, terpaksa kuburkan @ tolak tepi perasaan malu jap..

Jan 20, 2012, 11:00:00 PM

@ahsfantasy24 hihi..dah kahwin nnt jgn lupa buat tau, tak scary la..

Jan 20, 2012, 11:06:00 PM

@puanbee wahh..bagusla bee, akak ni zahra dah 2 tahun baru nak buat..kiki..

Jan 20, 2012, 11:07:00 PM

@ROJAK hihi, mmmg nurse pompuan yang cek..

Jan 20, 2012, 11:15:00 PM

@Zefa NorAsmara jom, pakat2 buat..

Anonymous
Aug 24, 2012, 11:56:00 AM

nak tany klau belum kawen boleh buat ke x?sbb sy risau dah sebulan xperiod..xpnh jd mcm ni pastu bila urut2 kat bahagian rahim rasa sakit n macam ada benjolan

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...