Feb 28, 2012

Home » , » 2nd Month

2nd Month

Hihihi, oleh kerana mood untuk mengadap lappy masih merudum, maka saya kopipes ajelah entri dari blog Nos Precieux.. Jangan mare ek.. Lagipon nanti saya nak wat perbandingan ngan check up kat sini nanti..hihi.. Oh ya, mind the style of language, dolu2 kan, sesedap hati je tulis..

Hari ini (tanggal 21/08/08), saya telahpun membuat kad merah di kinik kerajaan.. Usia baby pon dah genap 8 minggu.. Alhamdulillah, so far our baby still survives and grows strongly walaupun dah 3 kali saya mengalami pendarahan.

Dunno why, maybe because I'm too active. Pas Hari Keluarga tu, keesokkannya saya trus pi KL, ade training Robotics selama 5 hari. Then balik dari KL pada 2hb tu, bergegas plak gi Jepun, ade conference. Aii, this baby dah merata jalan, siap melancong ke Jepun laiee (dalam protla tapi..) Balik dari Jepun tu 9hb, memangla penat tapi seronot sebab dapat jugak menjejak kaki ke Kagawa, Jepun. 

Namun, nothing unusual happened until that Monday, saya teraccidentla (sket je..kete je kemik kat hood) plak kat dlm Ump (huhu..takmo crite..wat sakit ati je..) Memang terkejutla time tuh, tapi wat keje cam besela.. Tak rasa ape2 pon. Balik umah petang tuh baru perasan ade spot kat s------, cam konpius amende laks nih. Tetibe tringat membe pernah bleeding time peknen n this is very dangerous.

Segera saya kaborkan kat hubby then we off to kinik Al Farabi. Dia bagi cuti rehat slame 2 hari je, we don't satisfied! (Coz M--- dpt cuti 1 wik sebab bleeding, tapi dari HTAA) So we off to HTAA plak. Bukan ape, coz my fren said kalau bleeding kena rehat btol2 at least 1 wik, klu tak leh lead to continuous bleeding then miscarriage. Skali pi HTAA pon dapat cuti 2 ari je (hampeh btol, dahle sket punyer lame nunggu giliran) Pelik btol, M--- siap kena warded lagi, tapi saya takla plak.. My hubby pon tak jadi balik Johor aritu (dalam hati beh jugak..hihihi..)

However, keesokkannya dah takde spot, alhamdulillah.. Sepatutnya saya kena pi KL ari khamis tuh, ade training Matlab.. Cam konpius2 laks, yerla tak pi cam rugi, kalau pi plak kena travel.. Hmm, at last i've decided to go gaks (lagipon sebab dah tak bleed).. Kat sana saya bleed lagi (malam Sabtu), sib baik keesokkannya dah nak balik umah.. Dalam hati nih dah riso gle, rasa cam tak sabar nak cepat sampai. 

Sesampai je kat umah, gitau kat hubby, tapi sebab dah malam n saya plak penat, we plan to go to clinic tomorrow morning.. Tapi cam bese la, jupe doc hanya leh suh rehat + bagi ubat hormon (dapat cuti lagi 2 hari..hehe) Masa scan tu doc notice saya ade cyst, tapi tak besau mane but still kena pantau. So doc suh wat buku merah & bagi appointment untuk pantau saiz cyst tuh.. Cyst ni tak effect baby tapi kalau besau sangat sayala yang akan merasa sakit nanti.. Hmm.. harap2nye cyst nih akan menghilangla nanti (coz doc gitau cyst nih leh ilang sendiri bile baby dah besau..)

Keesokkannya, spot tuh masih ade, tapi tiny je la cam dot.. Saya tny I---, dia gitau kalau kaler merah bahaye.. Hmm.. Masa 1st time tu warna ke arah coklat, yang 2nd time kat KL tu memang kaler merah.. Skang nih dot choc je.. Hopefully it'll stop laa.. Alhamdulillah, dapat rehat 2 hari (mmg rehat btol.. baring atas katil je.. hihihi.. my hubby yang do all the things!! Tq my ayang..) And that was the last time saya bleed..

Bout today, huhuhu.. untuk 1st time check up nih, kena amik darah.. Oleh kerana saya ni tersangatlah RAJIN buat kerja2 rumah..hehe.. maka urat kat lengan saya nih susah benor nak timbul.. 4 kali nurse cucuk jarum nak amik darah, tak dapat2 jugak (even senior nurse try jugak!) Depa kata memang mcm ni la kalau tangan org keje opis.. Huhu.. Saya sampai rasa nak muntah + loya (rasa bukan sebab peknen tapi sebab phobia dah kena cucuk banyak kali) Sampai saya kata, takperla.. take a break dulu, bior sy gi makmal untuk urusan seterusnya.. 

Kat sana saya kena amik darah gak, tapi kali nih kat jari je, so saya gitaula pakcik tu yg darah saya tak berjaya di ambil lagi, bleh tak amik skali harung je (padahal dah perit nak kena cucuk 2-3 kali..) So, dia pon amik kat lengan, and u know what, skali amik je.. fuhh.. terorla pakcik tuh.. Kan bagus kalau dari awal pakcik tu yang wat.. Alhamdulillah, blood test, sugar level, air kencing sumer di tahap yang bagus.. Harap2nyer takdek masalah laa.. Maklumla perjalanan masih jauh lagi, anything can happen.. Hopefully, i and our baby sihat sokmolaa..

semoga Zahra membesar dengan sihat, kuat, cergas dan cerdas..

p/s : Nanti saya share pengalaman 1st check up 2nd pregnancy ni, ada kes juga..hahaha..


Looking for authentic branded miniature perfume, click banner;
Nak difeaturekan kat sini, Klik SINI

Jom join Double GA & menangi 15 hadiah menarik, Klik SINI

Looking for trendy hijab, muslimah attire, babykids wear, Click HERE

 Longchamp New Year Sale, Klik SINI

Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Kliklah sini dulu.. Thanks!!

Suka entri ini, meh picit button kat bawah ni:

6 Comments
Comments

6 comments

Feb 28, 2012, 10:43:00 AM

suka baca pngalaman pasal2 preggy ni
=)

Feb 28, 2012, 12:56:00 PM

saya ni tak peranh lagi ada pengalaman amik darah..dengar kena cucuk pun dah takut..hhee

Feb 28, 2012, 1:53:00 PM

Assalamualaikum, puanhady
kuat dan lasaknya Zahra, sampai 3 kali pendarahan masih kuat bertahan... syukurlah semuanya berjalan lancar, biasalah tu cikpuanhady, dulu semasa mengandungkan anak bongsu... saya pernah jugak mengalami hal yang sama. Sampai 3 kali cucuk baru dapat cari urat.... sakit tu tak payah cakaplah, macam nak nangis je.

Feb 29, 2012, 9:08:00 AM

uits...terkejut aku ingatkn ko dh balik msia...heee

Feb 29, 2012, 10:05:00 AM

byk betul citer2 time preggy ni kan...
harap2 yg 2nd ni ok ye has....jnji sihat dan kuat..hehehe..kakak zahra da besar boleh tolong jaga adik...

Mar 15, 2012, 11:34:00 AM

ppssttt...
singgah cini yerr
http://nureenasirellesya.blogspot.com/2012/03/tahniah-kepada-pemenang.html

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...